ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵ ب.ظ

تکامل آینده‌نگاری راهبردی (مسیریابی سیاست‌گذاری عمومی)

  • ۱۵۵۵
تکامل آینده‌نگاری راهبردی (مسیریابی سیاست‌گذاری عمومی)

کتاب حاضر پرتو تازهای بر رشته رو به رشد آینده‌نگاری راهبردی می‌افکند. دکتر تئومو کواسا از طریق ملاحظات نظری و نمونه‌های عملی، بر سودمندی آینده‌نگاری راهبردی، به کار بستن آن در فضای کسب‌وکار و همچنین فضای دانشگاه تأکید می‌کند. هدف این کتاب معرفی گستره و مرزهای آینده‌نگاری راهبردی معاصر و بحث در مورد تکامل طولانی و پایه‌های نظری و عملی آن است. روش تجزیه‌وتحلیل مورد استفاده، تلاش می‌کند از مرحله سطحی که به فهرست تعاریف، بخش‌ها و روش‌های استفاده‌ شده بسنده می‌کند، فراتر رود و لایه‌های عمیق‌تری را مورد بحث و گفتگو قرار دهد، در این میان پنجره‌های وسیع‌تری را پیش روی خواننده باز می‌کند.

این کتاب "دانش"، "ساختار"، "فرایند" و "بحث" تألیف شده است. بخش اول کتاب "دانش" بر نظریه آینده‌نگاری راهبردی متمرکز است و مفاهیم، روش‌شناختی‌ها، راهبردهای پژوهشی و فلسفه علم آن را شامل می‌شود. مفاهیم دامنه‌های آینده، تفکر و هوشمندی راهبردیو منطق تکاملی، پیچیدگی و تفکر سیستمی را با منطق و انجام استدلال علمی و غیررسمی تعریف می‌کند. بخش دوم، "ساختار"، سیستم آینده‌نگاری راهبردی عمومی در ۲۳ کشور، منطقه، فدراسیون و یا دیگر ناحیه‌های موضوعی فراملی در جهان را ارائه می‌کند. بخش سوم، "فرایند"، پیشنهاد‌های "تولیدکنندگان دانش آینده‌نگاری راهبردی" و "کاربران دانش آینده‌نگاری راهبردی" منتخب مانند سیاستگذاران و مقامات بالای دولتی را ارائه می‌کند. این کارشناسان بر اساس تجربه و دانش خاص خود از طرف‌های مختلف آینده‌نگاری راهبردی انتخاب شده‌اند. این بخش از کتاب شیوه و پیشنهادهای عملی برای آینده‌نگاری راهبردی عمومی را توصیف می‌کند. بخش نهایی، "بحث"، نتیجه‌گیری این کتاب است که که موضوعات بحث شده را خلاصه کرده و نتیجه‌گیری می‌کند و با مشاهدات جدید ترکیب می‌کند.



پدیدآورنده(ها): Toumo Kuasa

مترجم(ها) : محسن کشاورزترک

ناشر: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی