ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۶:۲۳ ب.ظ

دوفصلنامه آینده‌پژوهی ایران

  • ۱۵۱۴
نشریه آینده پژوهی ابران به صورت دو فصلنامه و با صاحب امتیازی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) منتشر می‌شود. این نشریه پس از اخذ مجوز، در فروردین 1398 موفق به اخذ درجه علمی – پژوهشی از کمیسیون بررسی نشریات وزارت علوم گردید. این نشریه به انتشار مقالات در زمینه آینده پژوهی می پردازد.

آینده پژوهی را مطالعه نظام­یافته و روشمند «آینده­ها» تعریف کرده­اند؛ آینده­های ممکن، محتمل و مطلوب. هدف از این مطالعه آن است که از بین هزاران هزار آینده ممکن، آینده­های محتمل شناسایی، و از میان آنها آینده مرجح و مطلوب انتخاب و برای ساختن آن اقدام شود. بر این اساس آینده­پژوهی دو شاخه دارد نظری و عملی. درشاخه نظری آن عمدتاٌ به مطالعات نظری درباره­ی آینده­ها پرداخته می­شود. اما در شاخه عملی آن که به آینده­نگاری معروف است با اتکا بر یافته­های نظری برای آینده­سازی تلاش می­شود. در شاخه نظری آینده­پژوهان سعی در تبیین و توضیح نظری آینده­ها و عوامل تاثیرگذار برآنها دارند. اما در شاخه عملی به راهبردپردازی، سیاستگذاری، ارائه نقشه راه، ترسیم چشم­انداز و تدوین سناریوها با هدف تاثیرگذاری برآینده و ساختن آینده مطلوب می­پردازند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی