ifutures.ir

مرجع آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‌نگاری راهبردی

يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۶ ق.ظ

محققان به تولید واکسن mRNA برای پیشگیری از سرطان پوست نزدیک شدند

  • ۷۵۵
محققان به تولید واکسن mRNA برای پیشگیری از سرطان پوست نزدیک شدند

دانشمندان آمریکایی احتمالا واکسنی از نوع mRNA تولید کرده‌اند که می‌تواند به محافظت از بدن در برابر سرطان پوست کمک کند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سرطان پوست رایج‌ترین سرطان در کشور آمریکا محسوب می‌شود.

محققان دانشکده داروسازی دانشگاه ایالتی اورگان (OSU) مطالعات خود را بر اساس پروتئینی موسوم به TR1 در سیستم آنتی‌اکسیدان تیوریداکسین انجام دادند. گفته می‌شود که این پروتئین قادر به جلوگیری از استرس اکسیداتیو در ملانوسیت‌ها یا سلول‌های تولیدکننده رنگدانه است. این سلول‌ها تحت تاثیر تابش‌های فرابنفش خورشید تغییر وضعیت می‌دهند.


واکسن سرطان پوست وابسته به پروتئین TR1 است

پژوهشگران در مطالعه روی موش‌ها پروتئین TR1 را از سیستم‌های آنتی‌اکسیدان حذف کردند تا اثر آن بر محافظت از ملانوسیت‌ها را ارزیابی کنند. نتیجه این بود که تکثیر ملانوسیت‌ها بدون وجود TR1 تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرد.

از این رو، آن‌ها نتیجه گرفتند که TR1 به‌طور مستقیم بر ملانوسیت‌ها اثر می‌گذارد و می‌تواند مانع از سرطان پوست شود. پس اگر یک واکسن بتواند شمار TR1 را افزایش دهد، می‌تواند آسیب ناشی از اشعه‌های فرابنفش را پایین بیاورد. «اروپ ایندرا» استاد علوم داروسازی دانشگاه اورگان و محقق ارشد این مقاله می‌گوید:

«به‌رغم تلاش‌هایی که برای افزایش آگاهی عمومی پیرامون علائم هشداردهنده سرطان ملانوما و خطرات قرار گرفتن بیش از اندازه در زیر تابش فرابنفش صورت گرفته، آمار تومورهای ملانوما در حال افزایش است. محققان بیش از 40 سال به دنبال آنتی‌اکسیدان‌های خوراکی به عنوان راه احتمالی، ارزان و کم‌خطر پیشگیری از سرطان بودند ولی این راهکارها همیشه در کارآزمایی‌های بالینی به اندازه کافی موثر واقع نشدند و حتی در برخی موارد آسیب‌زننده بودند. در نتیجه لازم است که با روش‌های پیش‌گیری جدید از جمله واکسن‌های mRNA در پی مداخله باشیم.»

ایندرا می‌گوید با کمک واکسن‌های mRNA می‌توان سطح آنتی‌اکسیدان‌های بدن را بالا برد و استرس اکسیداتیو و صدمات DNA ناشی از تابش‌های فرابنفش را کنترل کرد. او می‌گوید افرادی که در معرض خطر سرطان پوست قرار دارند می‌تواند برای محافظت بیشتر در برابر نور آفتاب سالانه یک بار واکسن بزنند. نتایج تحقیقات این گروه در مجله Journal of Investigative Dermatology منتشر شده است.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی